زنان-فرهنگی-اجتماعی

با هدف مطرح ساختن نام زنان ایران-استان هرمزگان-شهربندرکنگ ومعرفی فرهنگ-آداب و رسوم مردم بندرکنگ

زنان-فرهنگی-اجتماعی

با هدف مطرح ساختن نام زنان ایران-استان هرمزگان-شهربندرکنگ ومعرفی فرهنگ-آداب و رسوم مردم بندرکنگ

شمع......

عدم رغبت من به کا ندید شد ن مجدد در شو را ی شهر دلایل بسیاری داشت و سوءاستفاده از نام سنی و شیعه در جهت  رسیدن به قدرت و شهرت،یکی ازعوامل قابل ذکراست واین امر موجب آزار من می شد.حتی در هنگام تحصیل در تربیت معلم کرمان به خاطر سنی بودنم اذیت شدم.بدترین خاطره ام مربوط به زمانی است که بر روی در و دیوار تربیت معلم آگهی نصب کردند که فلان تاریخ جلسه پرسش و پاسخ با حضور خانم هایی از کشور خارجی که به اسلام گرویده اند،برگزار می شود و وقتی با شور و شوق در جلسه صحبت هایشان را شنیدیم تازه فهمیدیم آنها از سنی به شیعه تغییر مذهب داده اند و از دید برگزار کنندگان جلسه هر سنی اگر شیعه شود، اسلام را پذیرفته است!ولی مردمان استان من،شهر من ،آنانیکه لذت قدرت و تعصب خشک و بی منطق برافکارشان مستولی نگشته است، تفکرشان انسانی است و شاید بخاطر شناختی که از یکدیگر دارند و احترامی که نسبت به هم دارند با مسالمت و امنیت در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

فردا عاشوراست و من دوران کودکی ام را بیاد آوردم که به اتفاق همسن و سالانم بی صبرانه منتظر مراسم شام غریبان بودیم.یادش بخیر هر سال غروب عاشورا بچه های محله ۵ تومان در دست داشتیم تا در صفی طویل از سوپر محله مان شمع بخریم.چون صاحب مغازه به حرمت این روز جز برای ساعتی محدود راضی نمی شد مغازه اش باز بماند و از طرفی مردم برای خرید مایحتاج خود مصر بودند ،تشکیل این صف اجتناب ناپذیر بود و مرحبا بر عقل کوچک ما ! که هیچ سال فکر نمی کردیم آن بسته شمع را قبل از روز تاسوعا تهیه کنیم.وقتی این خاطره را مرور می نمودم و شوق و هیجان کودکی ام را حس کردم این ایده به ذهنم رسید تا همان جعبه شمع ها را تهیه و میان کودکان توزیع کنم.چون قبل از آن اندیشیده بودم نسل اول (مادر بزرگم) هر سال روز تاسوعا به حسینیه زنان (زینبیه) برای فاتحه امام حسین (ع) و سایرائمه،برنج-شکر-چای و هل می سپرد.نسل دوم (مادرم)هر ظهر عاشورا در میان هیات عزاداری که از جلو خانه مان عبور می کنند شربت توزیع می کند و من که خود را نسل سوم می نامم چه کاری کرده ام؟(می گویند بیان کار خیر سبب زائل شدن ثواب آن می شود و من می گویم بیان احساسات بکر درونی بر بر دلها می نشیند)  

نظرات 23 + ارسال نظر
سیدجلال سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:21 ق.ظ http://kolger.blogsky.com

خواهر خوبم
نکات تلخی را که بیان کردید متاسفانه عین واقعیت هستند.
در طول تحصیل همیشه با یک سوال مواجه بودم :
اگر سید هستی پس چرا سنی ای؟؟؟
به نظر من این سوال نهایت جهل سوال کننده را در مورد اهل سنت می رساند. تعجبی هم ندارد که چنین کسانی اعلامیه ای با مضمونی که فرمودید به درو دیوار بزنند و تغییر مذهب از تسنن به تشیع را سفر ازکفر به اسلام بدانند.
این آزار و اذیتهای حین تحصیل را هیچ سنی ای نیست که به نوعی تجربه نکرده باشد.

ما چه کاری برای معرفی سنی در زندگی مان انجام داده ایم جزاینکه بحث خلافت را در صحبت هایمان با برادران اهل تشیع دنبال کنیم؟ یعنی اصول مشترک (توحید) و (نبوت) را فراموش کرده ایم......البته طرز تفکر برادران سنی تندرو مان نیز برای من غیر قابل تحمل است آنانیکه حتی در فعالیت های فرهنکی-اجتماعی-اقتصادی -هنری فیلتر مذهبی نصب می نمایند تا بدین ترتیب رفتاربعضی از برادران اهل تشیع را در برخورد با سنی ها جبران کنند !

سینگو سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:01 ق.ظ http://lengar.blogfa.com/

احسن به شهامت و جسارتت.

کدام قسمت قابل تحسین است؟
بیان حقیقت سوءاستفاده از نام مذهب؟
بیان واقعیت ناشناخته ماندن سنی در استان هایی که اهل تسننی را ندیده و اعتقاداتش را نمی شناسند؟
بیان احساسات همد لی با اهل تشیع شهرم؟

سینگو سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 05:15 ب.ظ http://lengar.blogfa.com/

پاسخ
همه مورد.

متشکرم

رضا چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 08:03 ق.ظ

بنا بگفته ها واحادیث مذهبی در دین اسلام سادات فقط شیعیان می باشند سنی ها و بهائی ها بدلایل بد رفتاری با ائمه اطهار در زمان حضرت محمد از نعمت سید بودن محروم هستند .البته کسانی هستند از سنی ها و بهائیها که خود را سید می نامند ولی این با شیعه گری مغایرت دارد.

باسلام
جناب آقای رضا:
این هم ابراز لطفی است از سوی شخص شمابه برادران مسلمان اهل تسنن......فکر کنم سید در فرهنگ لغت شخصی شما طور دیگری تعریف و حتی تفسیر شده است !!!!!!

فرهاد چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 06:13 ب.ظ

با درود سرکار خانم قاسمی
جامعه ما به انسانهای فرهیخته و آگاه چون شما نیاز و نیاز دارد تا به جامعه ای روشنفکر و با تفکر مثبت تبدیل شود تا ارزش ها بر حسب دیانت و یا مذهب اشخاص سنجیده نشود.
مطلب دلتنگ خودش نشان از دید باز و آگاهانه شما به دردها ی ناکفته و پنهان پیرامونتان دارد.
ما مردم لنکه و کنک باید به داشتن فرهیخته ای چون شما بر خود ببالیم .



باسلام
جناب آقای فرهاد
البته شمالطف دارید و با یاد عرض کنم اثبات شایستگی این واژه ها درمورد من سالها طول می کشد.....وسپاس مرا بخاطر تامل در مطلب (دلتنگ خودش ) بپذیرید.... خوش آمدید.

chavushi چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:43 ب.ظ

سلام ....
واقعاً موضوعات جالب و پرمحتوا هستند .....امیدوارم موفق و موید باشید .غرض از مزاحمت اینکه ..!!!..ببینید خانم قاسمی آیا به نظر شما شهر ما احتیاج به یه سینما در شهر نداره .....از این بهتره که جوانان ما در مواقع بیکاری برن تو خیابون ها و به راه های دیگه کشیده بشن ......من نمی خوام که شما این کار رو انجام بدین ....فقط می خواستم نظرتون رو در این مورد بدونم
......................................................................
مرسی خواهر عزیز

با سلام
برادر خوبم جناب آقای چاوشی
از لطف شما متشکرم.....کاش آدرس وبلاگتان ذکر می کردید ..... سینما-امکانات پزشکی –اتوبوس خط واحد از خواسته های مکرر همشهری هایمان بوده تا ازامکانات آن بهره مند گردند ولی گرفتن هر امتیازی از هر وزارتخانه ای یکسری نرم ها و استاندارد های خاص خود دارد از جمله آن جمعیت شهر است و با توجه به جمعیت 15000 نفری شهر خودمان موارد مذکور غیر قابل توجیه است باور بفرمایید سالهاست شورای شهر بدنبال استقرار فرهنگسراست و حتی قطعه زمینی به همین منظور آماده اهداء به وزارت ارشاد می باشد و هرسال به وقت بودجه ریزی در استان طرح فرهنگسرا پی گیری می شودولی........سینما را بخش خصوصی با گرفتن یارانه هایی از دولت می تواند راه اندازی کند ولی باز هم بحث جمعیت کم و استقبال کم پیش می آید و نباید از یاد برد که با نفوذ تلویزیون-دستگاه سی دی-ماهواره و حتی کامپیوتر و اینترنت به خانه ها جذابیت ونیازبه سینماشکل دیگری به خود گرفته است خصوصا ویدئو کلوپ ها و لحاظ نکردن حق کپی رایت !افراد هرزمانی که خواستند فیلم ها را همزمان با اکران در سینما البته با کیفیت بسیار پایین تر تماشا می کنند.

رامی پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 08:33 ب.ظ http://www.dehtal.coo.ir/

سلام بر خانم قاسمی

متاسفانه در این زمانه همه میخواهند بشریت را عوض کنند دریغا که هیچ کس در اندیشه عوض کردن خود و اندیشه اش نیست.
.......................
موفق و پیروز باشید.

باسلام
ما از خودمان شروع می کنیم...... توکل به خدا.

chavushi پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:56 ب.ظ http://www.khalvatgahe-tanhae.blogfa.com

با سلامی بیکران به وسعت موج ریخته شده در لیوان پر حجم که از ان طرف لیوان عکس ما پیداست

ممنون از بابت نظر.....به امید روزی که کنگی آباد و آباد تر از این که هست داشته باشیم ...

باسلام
از آدرس وبلاگتان متشکرم..... انشاءالله

چوک سورو جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:22 ب.ظ http://suru.blogsky.com

با سلام خدمت دخت کنگ . هرمزگان یکی از معدود استانهای است که مردمش بخاطر بافت فرهنگی ان ( حضور فرهنگهای مختلف - فارس - عرب - هندی - اروپای و افریقای ) دارای دید باز بوده و کمتر دچار تعصب دینی و قومی بوده اند . ولی متاسفانه .......... هرکدام از ما به نحوی مورد توهین و بی احترامی قرار گرفته ایم . کوچ ( مهاجرت ) نیمی از مردم جزیره لارک کوهی و جزیره هنگام به کشورهای عربی در نتیجه همین فشار فرهنگی و مذهبی بود .

*******
تعصب چه در مذهب چه در قومیت و ملیت چیزی نیست جز نا اگاهی ؛ نادانی و جهل .

اما هرمزگانیها بدور از این تعصبات ؛ با فرهنگ پر بار و متنوع خود هم چون گذشته به زندگی مسالمت امیز خود در کنار هم ادامه خواهند داد . این بخشی از فرهنگ ماست
----------------- ------------------------------------------- با سلام
قبل از هر چیز مرا بخاطر........ ببخشید.اگر در این زمینه راهنمایی بنظرتان می رسد دریغ نفرمایید.قصد من حفظ همین همدلی و زندگی مسالمت آمیز در کنار انسان های خوش قلب و پاک است کما اینکه (عزیز ترین افراد زندگی من) انسان هایی هستند که در تقسیم بندی های مذهبی اهل تشیع نام گرفته اند وجداکردن حساب این عزیزان و احترام و عزت آنان تا قیام قیامت برمن واجب است......


بندرجاسک جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:51 ب.ظ http://www.jaski.mihanblog.com

سلام خواهر بزرگوارم.
امروز یکی از دوستان تعریف میکرد که هفته قبل در سمینار زبان انگلیسی در بندر شرکت کردیم و بعد از سمینار برای استراحت به محل تربیت معلم شهید باهنر منتقل شدیم. بعد از رسیدن به این مرکز فرمی جهت پر کردن به ما دادند تا محل اسکان را مشخص کنند. نام:؟ نام خانوادگی؟مدرک؟شهرستان؟مذهب؟؟؟!!!!!!
مذهب را برای چی دیگه؟ خیلی از کسانی که در این مرکز بودند برخورده بود. آیا مذهب به همین قدر ؟؟؟؟
دیگه ادامه نداد.در آخر هم گفت:
در جواب بهترین چیزی را که به ذهنم می رسید نوشتم: اسلام ................................................................... باسلام
پوزش مرا بپذیرید...... من هم هنگام پر کردن این فرم ها ترجیحا اسلام یا مسلمان قید می نمایم.

هستی جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:13 ب.ظ

با سلام خدمت دخت کنگ
بله ما از وقتی کلاس اول رفتیم با این ازار و اذیتون روبه رو بودیم تا حالا... .................................................................... سلام به روی ماه شما هستی خانوم
مراببخشید...... وقتی فکر می کنم می بینم اکنون عکس العمل من نسبت به این برخوردها منطقی تر و عاقلانه تر شده است چون دو دهه اول عمرم خیلی احساساتی تر رفتار می کردم و خدا را شکر می گویم سعه صدرم افزایش یافته است.و به قول یکی از دوستان نیمه پر لیوان را باید دید.

فرزانه جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:57 ب.ظ http://www.doniayefani.blogfa.com

سلام خانمی ... انچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند ... نذرتون قبول ... من هم چند تا دوست سنی دارم و سعی می کنیم برای بقای دوستیمون هیچ وقت در مورد شیعه و سنی با هم بحث نکنیم ... ما همه انسانیم در درجه اول

سلام فرزانه جان
خداوند حافظ دوستی های پاک و زیبا باشه......

سیدجلال جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:28 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

قصد داشتم به طور مستدل و کامل پاسخ کامنت چهارم را بدهم اما متاسفانه دوست عزیزمان ایمیل خود را درج نکرده بودند. خواهر عزیزم سرکار خانم قاسمی پاسخ کوتاه ولی عمیقی خدمت ایشان داده اند.

بنده فقط گفته های این دوست عزیز را به عنوان شاهدی برای ادعای خود می گیرم و به ذکر چند نکته بسنده می کنم:

(( بنا بگفته ها واحادیث مذهبی در دین اسلام سادات فقط شیعیان می باشند سنی ها و بهائی ها بدلایل بد رفتاری با ائمه اطهار در زمان حضرت محمد از نعمت سید بودن محروم هستند .البته کسانی هستند از سنی ها و بهائیها که خود را سید می نامند ولی این با شیعه گری مغایرت دارد.))

۱- ایشان گفته ها و احادیثی را به عنوان اسلام مطرح می کنند که قطعا نزد اهل سنت وجود ندارند.یعنی از دید ایشان اسلام مساوی است با شیعه و بس

۲- ایشان به بدرفتاری با ائمه را در زمان رسول الله (ص) اشاره می کنند. کدام بدرفتاری با کدام یک از ائمه در زمان رسول الله صورت گرفته؟؟؟ و اگر گرفته واکنش رسول الله چه بوده؟ آیا واکنشی نشان نداده است؟؟؟ اگر داده در کجا نقل شده؟؟؟ اصلا چند نفر از ائمه در زمان رسول الله زندگی می کرده اند ؟؟؟ مگر غیر از این است که سیدنا امام حسین (رض) که پدر ائمه هستند در زمان رحلت رسول الله (ص) کودک خردسالی بوده اند؟

۳- طبق تعریف سید به نوادگان رسول الله (ص) از نسل حسنین (رض) گفته می شود. چگونه می شود کسی را که از سلاله این عزیزان است از این نعمت محروم کرد؟؟؟
آیا رسول الله (ص) و ائمه کرام فرزندان خود را انکار کرده اند؟؟؟
حتی اگر بالفرض فرزندی ناخلف باشد (از دید حضرتعالی) آیا پدر می تواند او را از فرزند خود بودن محروم کند؟

۴- همردیف ذکر کردن اهل سنت با فرقه ضاله بهاییت چه مفهومی دارد؟؟؟

۵- ...

این سخنان و برخوردهای انحصارطلبانه ومغرضانه عدم شناخت صحیح از مذهب تسنن توسط برخی برادران که قطعا عاملی است برای تفرقه را می رساند.

به هر حال سالیان سال است که حداقل در خطه جنوب شیعه وسنی همدلانه و برادرانه در کنار هم زندگی می کنند.واگر این افکار مسموم (از هر دو طرف) نباشد ان شاء الله این وضع مستدام خواهد بود

خداوند به همه ما توفیق شناخت و تقوا عنایت فرماید .آمین

برارد خوبم جناب سید جلال
با خودم قرار گذاشته بودم این پست تبدیل به پاسخ و تسویه حساب مذهبی نشوداما آنقدر پاسخ تان منطقی و زیبا بود .....

مسافر جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:25 ب.ظ

چشم بگشا که جلوه دلدار
به تجلی است از در و دیوار
این تماشا چو بنگری گویی
لیس فی الدار غیره دیار
با عرض سلام و احترام خدمت سرکار خانم قاسمی
یاد آن قدیما بخیر که در ظهر عاشورا پس از نماز ظهر و یا پس از نماز عشا سطلهای لعابی پر از شربت در مساجد بین مردم شربت توزیع میشد و مردم یاد حسین و عاشورا بدین سان زنده میکردند چه همبستگی و اخلاصی وجود داشت
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفت یافت می نشود جسته ایم ما
گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

با سلام
کارهای زیادی در جهت ایجاد همبستگی می توان انجام داد مهم نیت است و اخلاص در عمل.

دیدار شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:41 ق.ظ

سلام
اثبات حقانیت متاسفانه برای خیلی ها اینقدر آسان جلوه می کنه که به نام چه چیزها که سند نمی زنند... من می فهمم چی می گید اما نمی شه کاری کرد...

با سلام
توکل به خدا....... ضمنا خوش آمدید.

مدیریت پایگاه اطلاع رسانی دریانیوز یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:07 ب.ظ http://www.daryanews.ir

با سلام
وبلاگ شما در سایت دریانیوز لینک شده است . خواهشمند است شما هم در وبلاگ خود دریانیوز را لینک فرمایید

.
با تشکر
مدیریت سایت دریانیوز

با سلام
لینک دریا نیوز در وبلاگ موجود است.

سلمان یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:12 ب.ظ http://alkhair.persianblog.com/



سلام

موفق باشید

با سلام
متشکرم

یک دوست یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 09:32 ب.ظ http://kandorah.blogsky.com/

ضمن عرض سلام خدمت شما بزرگوار
به اطلاع می‌رسانم از این پس می‌توانیم نوشته های یکی دیگر از نویسندگان و شاعران خوب دیارمان هرمزگان را در محیط وب و اینترنت بخوانیم. این مرد دردآشنا کسی نیست جز علی‌اکبر اکبرمحمدی که با همه‌ی گمنامیشان قلم بسیار شیوا و زیبایی دارند.

از آثار به چاپ رسیده ایشان می توان به کتاب "شعر‌های خاکستری" اشاره کرد که توسط انتشاران نیم‌نگاه به چاپ رسیده است. ایشان همچنین چندین مجموعه شعر آماده چاپ دارند که به زودی و در موقیعیت مناسب در دسترس هنردوستان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

نوشته‌های این شاعر گرانقدر را می‌توانید از این پس در وبلاگی با نام "کندوره" ببینید و بخوانید. امید که بتوانیم از حضور ارزشمند استادان گرانمایه‌ای چون ایشان چیزی تازه بیاموزیم و کمی از عطش عشق به هنر و ادبیات را در خود فرو بنشانیم. آدرس وبلاگ: http://kandorah.blogsky.com/


با سلام
از اطلاع رسانی تان متشکرم.به امید ایجاد وتداوم وبلاگ های مشابه.....

پرنسس یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:37 ب.ظ http://www.eshtebahezanan.blogfa.com

فریده عزیز
سلام
متاسفم وتلخی این درد را احساس میکنم
به امید رهایی وآزادی همگان از قید وبندی که درقالب مذهب برای خودایجاد میکنند (که باعث نوعی خود برتر بینی میشود)
پیروز وشادمان باشی

با سلام
و من دعا می کنم هیچگاه به این خود برتر بینی مذهبی مبتلا نشوم..... حضور سبزتان را پاس می دارم.

م.ص چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 09:42 ب.ظ

سلام خواهر من
به نظر من ما اگر میخواهیم در عمل تفرقه را از بین ببریم باید در هیچ جا اعم از فرمهای استخدامی - مدارس- گزینشها و....نام مذهب را از طرف نخواهیم واقعا چه دلیلی دارد مذهب طرف را بفهمیم اگر این کار را بکنیم یعنی از بین بردن تفرقه . من احساس میکنم هر کس اعتقادی دارد و همه موظفند به اعتقاد دیگران احترام بگذارند . تنها چیزی که مهم است حفظ حرمت دیگران وارزش قائل شدن به تمام ارزشهای انسانی است .
خدا همه مارو توفیق دهد که برای افراد جامعه خودمان مثمر ثمر باشیم. وظاهر و باطنمان یکی باشد.

با سلام
نظر محترم تان را زیبا و عاقلانه بیان فرمودید منظورم اینست که احساسات و هیجان صورت مساله را محو ننموده بود..... در پاسخ به دعای دلنشین تان باید گفت :آمین......

کامیرا پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:09 ق.ظ http://bandarabbascity.blogsky.com

سلام خانم قاسمی،

موقعی که برای عکاسی به بندر لنگه و بندر کنگ آمده بودیم من شما را نشناختم، و بعد از رفتن شما یکی از دوستان شما را معرفی کرد. به هر حال فرصت نشد هم کلام شویم. ان‌شاا... زمانی دیگر. منتظر نوشته های جدید شما هستم.

بندرعباس سیتی را دوباره به راه انداختم.

برادر ارجمند جناب آقای بردال
امیدوارم فامیل شریف تان را اشتباه درج نکرده باشم....به هر حال ما در خدمت هنرمندان خوش ذوق و با کمالات استان هستیم.....باز هم اگر اشتباه نکنم در جشنواره غذاهای دریایی شیلات هم حضور داشتید.موید باشید.

علی پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 06:54 ب.ظ

فرهنگ همزیستی سنی وشیعه وسایر مذاهب در جامعه کاملا ضروری و بجاست لیکن باید توجه کرد که حفظ اصالت مهم است و میانه ی یک راه رفتن میانه روی است و میان دو راه رفتن بیراهه است.
*
*
*
*
*
*
*
*
*

باسلام
حفظ اصالت......؟؟؟؟ میانه یک راه و دو راه رفتن جالب بود.

فرامرز بحری پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 04:43 ق.ظ http://bia2kongnews.blogfa.com

bia2kongnews.blogfa.com خاهشا به این وبلاگ یه سری بزنیذ
راستش می خاستم لینک وبلاگ من رو در قسمت لینک دوستان در وبلاگ خودتون قرار بدهید

چششششششششم خدمت می رسیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد